Tag: æg

Kanelomelet..

Kanelomelet..

Denne opskrift fandt jeg hos frk. Sveske, og hvis du savner din søde morgenmad, så er denne kanelomelet et godt bud. Den smager lækkert og er utrolig mættende.
Jeg spiste min omelet med Stevia-nutella. Jeg undskylder for det røvsyge billede! Det smager langt mere appetitligt end det ser ud! :P

SONY DSC

Opskrift – Kanelomelet:
2 æg
1 sjat fløde (eller koksmælk)
1-2 tsk. Kanel
1-2 spsk. sødning (jeg brugte sukrin gold)
1 spsk. fint kokosmel (kokosfibre) eller mandelmel
2 tsk. HUSK
Kokosolie eller smør til stegning

Pisk alle ingredienser sammen i en skål og steg omeletten i smør/kokosolie ved middelhøj varme.
Serves med stevia-nutella, nøddesmør, fløde, friske bær eller hvad du nu har lyst til.. :)

5 x LCHF morgenmad.. :)

5 x LCHF morgenmad.. :)

Ja ja, det er muligvis ikke verdens mest innovative indlæg, men ikke desto mindre, så får I lige et indlæg mere med nogen af sidste uges morgenmåltider. Håber ikke, I er blæst helt væk derude? ;)

1/2 pizza omelet. En skål cremefraiche rørt med fløde og hindbærcoulis – toppet med kokosflager og lakridspulver:

SONY DSC

En omgang ‘tøm-køleskabet’: 2 æggemuffins, 3 skriver bacon, 1 pandekage med cremefraiche og hindbærcoulis, 1/2 avocado og brie med mandler:

SONY DSC

En klassisk omelet (2 æg og fløde) med stegt bacon og champignon. Ovenpå en god omgang feta:

SONY DSC

1 kokosomelet a la Xenia (2æg, lidt fløde, 1 spsk. kokosfibre, 2 spsk. sukrin gold, vaniljepulver). Hertil flødeskum rørt med hindbærcoulis og blåbær og kokosflager på toppen:

SONY DSC

Feta røræg (2 æg, lidt fløde og en god klat feta røre sammen og steges som røræg). Hertil 1 avocado:

SONY DSC

 

 

 

5 x LCHF frokost..

5 x LCHF frokost..

Forleden fik I jo et indlæg med 3 x LCHF madpakker. I dag bliver vi lidt i samme genre, hvor den står på inspiration til LCHF frokosten. Og hvis man vil, kan man jo bare smide det i en madkasse i stedet.. ;)

Første indslag. Blandet grønt: grønne bønner, rå blomkål, peberfrugt, agurk, og reven gulerod. 1 æg med mayonnaise. Flødehavarti med omviklet serranoskinke, som er bagt i ovnen. Desuden avocadocreme og oliven/soltørrede tomater.

SONY DSCEndnu en omgang grøntsager: blomkål, agurk, peberfrugt og gulerodsbidder. Desuden avocadocreme og ½ ds. Tun vendt med mayonnaise og rødløg.

SONY DSCEn mindre grøn tallerken. Leverpostej, primadonna ost, smør, agurk, peberfrugt, og hjemmesyltede rødbeder. Dertil hjemmelavet stenalderbrød, som jeg altså ikke lige fik med på billedet.. ;)

SONY DSCSpidskål vendt med pesto og ekstra olie. Dertil kyllingesalat med feta og mayonnaise a la frk. Sveske.

SONY DSC Til sidst: lidt blandet salat, et æg, lidt røget laks, min tunmoussé med torskerogn og en god klat cremefraiche dressing.

SONY DSC

Lyserød hørfrøgrød.. :)

Lyserød hørfrøgrød.. :)

Som nævnt tidligere, så er jeg rimelig meget en sucker for oldschool havregrød. Synes virkelig det smager pragtfuld, og så kan det jo varieres i det uendelige. Da havre jo er no-go på LCHF, har jeg forsøgt mig med andre afarter, bl.a. kokosgrøden og chia-grøden. Ovre hos Lykkeglimt så jeg en opskrift på hørfrøgrød, som jeg så har ladet mig inspirere af. Og det smagte rigtig dejligt.  :)

Ydermere skal dette ses som en opfordring, om at give sig i kast med at lave LCHF grød. For egentligt kan man jo bare proppe alle mulige ting og sager i, og min grød blev da også en parafrase over Annes hørfrøgrød og kokosgrøden. Så prøv dig frem – med de ingredienser du nu har. :)

Jeg toppede min grød med en klat smør, blåbær og hampefrø. Igen; brug hvad du har. :)

SONY DSC

Opskrift – Lyserød hørfrøgrød:

2 spsk. gule hørfrø

1 dl. Mandelmælk

1 æg

1-2 spsk. hindbærcoulis

Vaniljepulver

1 sjat fløde

1 spsk. fint kokosmel (kokosfibre)

Sødning efter smag

Hørfrø og mandelmælk røres sammen i en skål og sættes i køleskabet natten over. Dagen efter hældes det i en gryde og røres godt sammen med de andres ingredienser. Rør rundt indtil det tykner og bliver grød-agtigt. Hvis det tager for lang tid, så tilsæt evt. lidt mere af kokosfibrene.

Servér med din yndlingstopping. :)

Sidste dag i efterårsferien..

Sidste dag i efterårsferien..

.. Betyder morgenmad på sengen. Ja ja, det er med at nyde fuldt ud, at der kan soves længe + den ekstra tid til morgenmaden. :)
SONY DSCIdag bestod morgenmaden af et kogt æg, bacon, 1/2 avocado, lidt primadonna ost, en lille skål med blåbær og mandler. Desuden et glas med cremefraiche rørt med fløde og hindbærcoulis, kokosflager og lakridspulver på toppen.. On the side: en kop the med kokosolie.

SONY DSC

SONY DSC

3 x LCHF madpakker..

3 x LCHF madpakker..

Jeg håber ikke, at I dødkeder jer over mine madpakker? I virkeligheden elsker jeg madpakker! :D Tanken om, at man har noget at se frem til, når man sidder på skolebænken eller arbejde, er altså stærkt appellerende for mig. :)

Det er sådan set ikke fordi, jeg gør et stort nummer ud af mine madpakker, og mange dage dropper jeg den alligevel, da jeg for det meste er mæt fra morgenmaden. Men når jeg har madpakke med, bliver det oftest en omgang ’tøm køleskabet’, hvilket fungerer 9 ud af 10 gange. Og ellers tager jeg fryseren til brug, hvor jeg altid pakker små rester og lignende ned, så jeg har dem til nødsituationer aka madpakken.. :)

Første madpakke er 1/3 af en lakserulle, altså inden den blev skåret ud, vel at mærke. Og det skidt mætter voldsomt godt! :D Hertil en portion tomat/fetasalat. Som ’dessert’ er en omgang cremefraiche rørt med fløde og vaniljepulver samt hindbærcoulis på toppen.

SONY DSCNæste madpakke er af ’nødsituationstypen’, nemlig pizza-oopsies fra fryseren. Den opmærksomme læser vil også bemærke, at den ser noget stivfrossen ud. ;) Hertil gulerodsbidder og et æg. Hertil ville det have klædt det, hvis man havde haft en lille bøtte mayo til at dyppe i – men det glemte jeg! – tsk tsk! Og mandler, blåbær og hakket chokolade til dessert/mellemmåltid.

SONY DSCTil sidst en madpakke til en af de længere dage (10-12 timer). Her er det kyllinge/fetasalat a la frk. Sveske (kylling, mayonnaise, feta og chilisauce) + bacon til at toppe med. Hertil spidskål vendt i pesto + ekstra olie. Desuden et pølsehorn til mellemmåltid.

SONY DSC

Lakseruller..

Lakseruller..

For noget tid siden, fik jeg et glimt af nogle lakserulle-lignende genstande i et madprogram på tv. Jeg kan ikke husket hvilket program og jeg kan ikke huske præcist hvad der skulle i, så jeg prøvede mig lidt frem. ;) Og det blev altså til disse lakseruller, som foruden at være virkelig velsmagende, også er utrolig nemme at lave. Jeg elsker virkelig simpel mad. :)

SONY DSC

Opskrift – Lakseruller:

5 æg

100 g. ost (jeg brugte mine rester af hhv. parmesan og havarti)

 

Fyld:

200 g. flødeost

1 – 2 spsk. cremefraiche

Ca. 150 g. laks

Purløg, salt og peber

 

Æg og revet ost røres sammen i en skål, og massen hældes ud på en bradepande i en stor firkant. Bages i 10 – 15 min. ved 200grader. Lad den afkøle lidt efterfølgende.

Flødeost røres med cremefraiche og laks og smages til med de resterende ingredienser. Fyldet smøres ud over den afkølede æggebund, og rulles til en stor roulade. Pak rouladen ind i stanniol/madpapir (jeg genbrugte bagepapiret, den alligevel lå på), og læg den på køl en times tid.

Skær derefter rouladen ud i passende stykker – ca. 2cm. :)

Mere LCHF morgenmadsinspiration..

Mere LCHF morgenmadsinspiration..

… Eller et langt indlæg med morgenmadsbilleder – inspiration eller ej? ;)

Bare lige så der ikke helt går børnefødselsdag i den (Det kan man godt føle, når de sidste to indlæg har været hhv. kanelsnegle og pølsehorn! :P ). Så nu får I lige en omgang morgenmad. Håber I kan lide æg – jeg spiser tilsyneladende ikke andet om morgenen! :D

Røræg med ost. 38% cremefraiche rørt med ekstra fløde (oh yeah!) Ovenpå: ristede kokosflager, hakkede mandler, blåbær og frysetørrede hindbær:

SONY DSC

Helt klassisk – spejlæg og bacon. Hertil lidt emmentaler, en tomat og 1/2 avocado:

SONY DSC

Kokosgrød toppet med jordbær, blåbær, smør og hampfrø. MUMS!

SONY DSC

Røræg og bacon. 1/2 avocado + en kop the med kokosolie og fløde.

SONY DSC

Røræg og bacon. En bolle med smør og primadonna ost. Et par cherrytomater on the side:

SONY DSC

En gammel kending: Røræg med cheddar ost. Og en avocado:

SONY DSC

Endnu en omgang kokosgrød. Denne gang toppet med granatæble, blåbær, hakkede mandler og hampfrø:

SONY DSC

LCHF pølsehorn version 2.0 ;)

LCHF pølsehorn version 2.0 ;)

I lørdags løftede jeg jo sløret for, at jeg havde forsøgt mig med en ny opskrift på pølsehorn. Og den skal I naturligvis ikke snydes for. Og hvis jeg selv må sige det, så er disse langt bedre! :)

Jeg lavede halvt pølsehorn, halvt almindelige boller ud af min portion. Og der kunne godt have været mindre dej på mine pølser, så du kan altså forvente ca. 12 pølsehorn ud af sådan en portion.

Ligesom i går, så tog jeg lidt billeder undervejs, så I ville få en fornemmelse af dejen før/efter bagning. Og ligesom ved gårsdagens kanelsnegle, så er våde hænder altså alfa omega. :)

OBS! 1. juni 2014 – Mængden af bagepulver et rettet lidt ift. tidligere efter henvendelse og gode råd fra søde læsere. :)

SONY DSC

Opskrift – LCHF pølsehorn version 2.0 (12 stk.):
6 æg
2,5 dl. Piskefløde
40g. fedtreduceret mandelmel (jeg brugte den fra Funktionel Mad)
40g. sesammel (jeg brugte den fra Funktionel Mad)
2 – 3 tsk.  bagepulver (strøgne)
1 – 2 tsk. sukrin (kan udelades)
45g. fiberhusk (den gule)
½ tsk. Salt
Desuden 6 gode pølser

Bland og pisk alle de våde ingredienser. Tilsæt de tørre ingredienser og pisk godt igennem. Lad dejen hvile ca. 10min.

Gør hænderne våde, og ta’ lidt dej af gangen og tryk det fladt ned i din håndflade. Kom pølsen ovenpå og tryk dejen sammen omkring pølsen.

Lægges på en bageplade og bages 15 – 20min. eller til de er gyldne ved  200grader.

pølsehorn collage