En uge på Skaldsmanns LCHF aka über striks LCHF

Hvem skulle have troet, at sommeren ville blive mere ”farlig” at komme igennem end vinteren/julen? Og her tænker jeg ikke på de ærter, vandmelon eller nye kartofler, jeg har spist henover sommeren. Næ nej, i sommerens løb er det sørme også blevet til lidt for lemfældig omgang med et skidt bekendtskab såsom bland-selv-slik, morgenbrød og ispinde. Ja ja, sådan kan det gå. Man er vel kun et menneske. ;)

Ikke desto mindre har det haft en indflydelse på mit blodsukker! Damn, det er godt nok svært at holde sig fra kulhydraterne, når først de er inviteret indenfor.

Jeg vidste at jeg skulle have styr på mit blodsukker og kulhydratcravings, så jeg bestemte mig for at tage en über striks uge på Skaldemanns LCHF. Det er bestemt ikke en måde jeg har lyst til at leve resten af mit liv – det bliver sgu ligt kedeligt – men det viste sig at være en ganske effektiv måde til at få mig ”på ret køl igen”.

Overgangen var heldigvis ikke så slem, som da jeg første gang lagde sukkeret på bordet for flere år siden. Dengang havde jeg seriøse tømmermænd- og influenzalignende symptomer. Denne gang slap til med lidt træthed og hovedpine, men var desuden en smule grådlabil de første dage. Det er i virkeligheden sindssygt, hvad kost kan gøre!

I ugens løb forsøgte jeg at spise efter en model der hed 2-3% kulhydrat, 15-18% protein og fedt for resten. Og det lykkedes de fleste dage. Jeg gik ikke efter et bestemt antal kalorier, men svingede ca. omkring 1800 – 2400 kcal dagligt.

Jeg må indrømme, at det ikke er den måde at jeg har lyst til spise fremadrettet. Det bliver sgu lidt for trist. Men denne version af LCHF er jo også ’ekstrem’, da jeg bevidst har spist mindre grønt. Og det bliver man rimelig træt af i længden. Der er altså lidt mere fornøjelse ved at gnaske i sprøde grøntsager end at spise smør! :P
Men jeg synes at det er en udmærket måde at få taget hul på bylden, hvis man er faldet af hesten. Man kommer lynhurtigt på rette spor, da lysten til mad – grundet alt fedtet – er ret lille.

Jeg vil i det kommende dage skrive lidt mere om det, vise hvad jeg spiste på en dag og skrive lidt om næringsindholdet i mine måltider. Forhåbentlig kan det give lidt inspiration til andre, der lige trænger til at få givet deres LCHF system et reboot. ;)

Hermed en lille indsigt i, hvad man kan spise på sådan en omgang superstriks LCHF.

skaldeman collage

1. Røræg med chorizo og pesto
2. Ostebolle med kylling/fetasalat, bacon og agurk
3. Ostebolle med smør, ost og spegepølse
4. Iceberg med kylling/fetasalat og agurk
5. Macadamiavaffel (her i en mejerifri udgave) med lemoncurd
6. Pulled pork med smør og hvidkålsslaw
7. Grydesteg med kogt broccoli, smør og sovs
8. Røræg med bacon og paleopandekage (opskrift følger) med lemoncurd
9. Osteboller med ost/smør og leverpølse. Macadamiavaffel med lemoncurd.

12 thoughts on “En uge på Skaldsmanns LCHF aka über striks LCHF

  1. Hej Kathrine,
    Det er sejt gået med den strikse LCHF.
    Næste gang, der er macadamiavafler og lemoncurd på menuen, sender du så ikke lige en invitation? ;)
    KH
    – frk. sveske

    • Ja, det var meget ’sjovt’ at prøve. Men jeg må vist indrømme, at jeg er mere i den liberale ende. Jeg gider simpelthen ikke tælle grøntsager! :P

      Jamen jeg sender en invitation næste gang. Nu bor du i Vejle, ikke? Så er der heller ikke så langt.. ;)

      KH. Katrine

  2. Glæder mig til at læse mere om denne tilgang :). Bagte du selv ostebollerne (i så fald, har du en opskrift?) eller købte du dem?

    • Hej Charlotte :)

      Det var faktisk en af mine læsere der sendte mig opskriften. De er åbenbart et kæmpe hit rundt omkring (har da også set dem på Instagram).
      Jeg brugte: 5 æg, 70g. revet rød cheddar, 70g. revet flødehavarti, ca. 2 tsk. bagepulver og 2 spsk fiberhusk. Bland sammen og lad trække 10 minutters tid. Form dejen til små boller (gør eventuelt dine hænder våde – så er de lige til at forme). Bages ca. 15 min eller til de er lysebrune.

      Jeg synes de var ganske okay. :)

      KH. Katrine

  3. Glæder mig til at læse mere om det.
    Jeg er ligesom dig kommet på afveje hen over sommeren og har virkelig svært ved at komme tilbage.
    Kan du evt henvise til et sted, hvor jeg kan læse mere om det?
    Mvh
    Line

  4. Pingback: Et hængeparti om überstriks LCHF (Skaldemans LCHF) inkl. maddagbøger | Low Carb Livsstil

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *